Tesla, elektrikli araç pazarındaki birinciliğini Çinli BYD şirketine kaptırmak üzere
Elon Musk, dünyanın en büyük elektrikli otomobil imparatorluğunun zirvesinde uzun süre kalamayabilir.
Yeni bir rapora göre, kendisini “hiç duymadığınız en büyük otomobil markası” olarak tanımlayan Çinli otomobil üreticisi BYD, küresel satışlarda Tesla’yı geride bırakmak üzere.
BYD dünyanın en büyük elektrikli araç (EV) üreticilerinden biri olmasına rağmen Avrupalı otomobil alıcıları arasında pek bilinmiyor.
Ancak BYD’nin Avrupa’nın iki önemli pazarı olan Almanya ve İsveç’teki güçlü satış performansı göz önüne alındığında bu durum yakında değişebilir. Şirket ayrıca Avrupa’nın ilk elektrikli araç fabrikasını Macaristan’da açtığını duyurdu.
Küresel satışlarını istikrarlı bir şekilde artıran BYD, yılın son çeyreğinde Tesla’ya yaklaşmaya hazırlanıyor. Bloomberg’den elde edilen veriler, ABD’li otomobil üreticisinin Eylül 2023’e kadar olan üç ayda Çinli emsalinden yalnızca 3.456 daha fazla elektrikli araç sattığını gösteriyor.
Peki BYD neyi Tesla’dan daha iyi yapıyor?
BYD adı “Hayallerinizi inşa edin” anlamına gelir ve kurucu Wang Chuanfu’nun yaptığı da tam olarak budur. Bloomberg’e göre, Çin’in doğu Anhui eyaletindeki fakir Wuwei köyünde büyüyen Wang, şu anda 14,8 milyar dolarlık bir servete sahip oldu.
Wang, şirketini 1995 yılında elektrik pilleri üretmek üzere kurdu. Şirket şu anda otomotiv üretimi, demiryolu taşımacılığı, yenilenebilir enerji ve elektronik alanlarında faaliyet göstermektedir.
BYD, F3DM adı verilen ilk otomobil modeli olan plug-in hibriti 2008 yılında piyasaya sürdü. Üretim, Çin’de tüketicilere yönelik vergi indirimleri, üreticilere yönelik teşvikler, araştırma geliştirme destekleri ve düşük maliyetli krediler dahil olmak üzere sübvansiyonların olduğu bir dönemde gerçekleşti.
Şirketin büyüme potansiyeli Warren Buffett’ın da dikkatini çekti. Berkshire Hathaway Inc. 2008 yılında Çinli otomobil üreticisinin hisselerinin yaklaşık onda biri için yaklaşık 230 milyon dolar (208 milyon euro) ödedi.
Ancak Tesla CEO’su Elon Musk’un Çin markasının potansiyelini ciddiye alması biraz zaman aldı. Musk yıllar önce Çinli otomobil üreticisi hakkında şaka bile yapmıştı ancak artık o da rekabetin farkında.
Bu arada BYD, içten yanmalı motorlu araçlarla sağlıklı rekabete girebilmek için plug-in araçların fiyatlarını düşürmeyi başardı.
Kendini hızla yenileyen marka, birçok rakibini geride bırakarak bugün 6 kıtada 70’den fazla ülkede faaliyet gösteriyor ve küresel otomobil satışlarında 9’uncu sırada yer alıyor.
BYD’nin Brezilya, Vietnam, Avustralya, Yeni Zelanda, Almanya ve İsveç’ten mükemmel satış raporları var ancak en çok dünyanın en büyük otomotiv pazarı olan Çin’de etkili.
Çin’de Tesla’nın en ucuz Model 3 sedanı için talep ettiğinden çok daha düşük maliyetli altı model sunuyor.
BYD modellerinin satışları Çin’deki uygun finansman ücretleri ile de destekleniyor. Bu arada Tesla, borçlanmanın daha pahalı olduğu ABD ve Avrupa pazarlarında daha fazla varlığa sahip.
Ancak BYD modellerinin tasarımı henüz Tesla ile aynı seviyede değil ve ABD’li elektrikli araç devi, gelir ve piyasa değeri açısından hâlâ BYD’nin gerisinde ancak bu farklar yakın zamanda kapanabilir.
Bloomberg’e göre Bernstein’daki analistler, BYD’nin 112 milyar dolarlık (101,2 milyar euro) satışına kıyasla Tesla’nın 114 milyar dolar (103 milyar euro) satış yapacağını tahmin ediyor.
Çinli markanın 2024’teki başarısının bir kısmı, uygun fiyatlı ürünleriyle henüz girmediği bir alan olan otomatik sürüş gibi daha fazla teknoloji sunan üçüncü nesil elektrikli araçlarının planlı lansmanından gelebilir.